بررسی آماری خانواده های ایرانی
ببررسیها نشان میدهد ٢١میلیون خانوار ایرانی در ماه ٨۴٠میلیاردتومان صرف هزینه رستوران میکنند و حداقل تا پایان سال همین تعداد خانوار معادل همین عدد را صرف سینما، تئاتر و کنسرت کردند. همین بررسی نشان میدهد هرخانوار ایرانی ماهانه ٣٠هزارتومان هزینه ارتباطات میکند. براین اساس ٢١میلیونخانوار شهری و روستایی ایران ماهانه ۶٣٠میلیاردتومانهزینه ارتباطات میکنند. نکته قابلتوجه در بررسی هزینههای ماهانه خانوارهای ایرانی کاهش سطح پسانداز به صفر و کمتر از صفر است.
بررسیها نشان میدهد هزینه سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و… یک خانواده طبقه متوسط در ماه حدود ۴۶هزارتومان است. خانوادهای از طبقه متوسط وجود دارد که شاید ماهی بیش از ١۵٠هزارتومان هزینه فرهنگیاش باشد اما این خانواده برپایه الگوی بانکمرکزی یک نمونه عمومی محسوب نمیشود. در میان هزینههای ماهانه یک خانواده شهری، دو هزینه از سایر هزینهها پر رنگتر است؛ «خوراکیها و آشامیدنیها» و «مسکن». مسکن حدود ٣٠درصد هزینههای ماهانه درآمد را دربرمیگیرد؛ یعنی از درآمد یک خانواده طبقه متوسط، حدود ۴۶٠هزارتومان. آمارهای مرکز آمار ایران نشان میدهد ٢٢درصد مردم ایران اجارهنشین و ۶۴درصد صاحب ملک هستند. سایرین نیز در انواع دیگر مسکن مانند سازمانی، همراه با والدین و نمونههای رایگان زندگی میکنند.
ود.