
فرض کنید اخیراً کسب و کاری با هدف تولید و عرضهی بستنی تأسیس شده و با توجه به اینکه طعم و شکل بستنیهایش با محصولات موجود در بازار متفاوت است، قصد دارد مشتریان بالقوه را از این تفاوت آگاه کرده و آنها را به خرید این بستنیهای جدید، ترغیب کند.متولی این کسب و کار تصمیم میگیرد در کنار روشهای متعارف، مانند تبلیغ در فضای فیزیکی و اسپانسر شدن در نمایشگاههای مختلف، از محتوای دیجیتال و فضای اینترنت (وب و شبکه های اجتماعی) هم برای اطلاعرسانی گستردهتر در زمینهی محصول خود استفاده کند و در یک کلام، به سراغ دیجیتال مارکتینگ نیز برود.
برای استفاده از ابزارهای دیجیتال در چنین کسب و کاری، میتوان دو نگرش متفاوت را تصور کرد:
- نگاه پروژهای برای مدت مشخص: وقتی به فعالیتهای محتوایی به عنوان یک پروژه نگاه میکنیم، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بهطور خاص، بازاریابی محتوا در خدمت عرضهی اولیه محصول (Launch) قرار میگیرد. شاید هم در مقاطع خاص، برای رونق بخشیدن به فروش، از این ابزارها استفاده شود.
- نگاه استراتژیک به محتوا به عنوان ابزاری دائمی در کنار کسب و کار: در این حالت، همزمان با خط تولید بستنی، خط تولید محتوا هم راهاندازی میشود و تا زمانی که محصول در حال عرضه است، فرایند تولید محتوا هم به عنوان یک فرایند پشتیبان در کنار کسب و کار باقی میماند و به رشد و رونق آن کمک میکند.
نقش محتوا در کسب و کار را به شکل دیگری هم میتوان تعریف کرد: ممکن است صاحبان این برند بستنی، تصمیم بگیرند محتوا را به عنوان ابزار دائمی تبلیغی و ترویجی در کنار کسب و کار خود حفظ کنند.در این حالت، هرگز قرار نیست تولید محتوا و مدیریت محتوا و البته بازاریابی محتوا، متوقف شود؛ بلکه قرار است محتوا به عنوان یکی از داراییهای کسب و کار در نظر گرفته شود و همواره، در کنار سایر منابع کسب و کار، مورد استفاده قرار گیرد.اصطلاح Content as an Asset یا محتوا به عنوان یک دارایی که در میان استراتژیست های محتوا رایج است، به این نوع نگرش اشاره دارد.در چنین شرایطی، سوالهای بسیاری وجود دارد که باید دربارهی آنها تصمیم گرفته شود. سوالهایی که دانش استراتژی محتوا به آنها میپردازد و استراتژیست محتوا باید بتواند به یافتن پاسخ آنها کمک کند.
اگر قصد داشته باشید محتوا را به عنوان پایهی ثابت کسب و کار خود در نظر بگیرید، دیگر نمیتوانید صرفاً به محتواهای سادهی تبلیغاتی (صریح یا ضمنی) اکتفا کنید.کسب و کاری که قرار است ده یا بیست سال و حتی بیشتر فعال باشد و در تمام این مسیر نیز محتوا را در کنار خود داشته باشد، باید محتوایی با محوریت نیاز مخاطب تولید کند.