خدمات ملموس یا نا ملموس

د در نشریه بلومبرگ گزارشی درج گردید که خدمات، قبل از مالیات حاشیه سودی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دارند حال آن که کالاها نهایتاً ۷ تا ۱۱ درصد سود دارند. به همین دلیل ویژه، شرکتهای بیشتری تلاش میکنند تا کالاها را به خدمات پیود بزنند یا این که اساساً به تولید خدمات بپردازند. به طور قابل توجه، بسیاری از مثالهایی که در آن شرکتها از کالاها به سمت خدمات تغییر جهت داده اند به وسیلهی مباحثاتی در مورد قابلیت حفاظت برانگیخته شده اند. (مثلاً شرکتی که به جای فروش فرش به شما خدمتی میدهد تا کف خانهتان را به گونهای بپوشانید .
آشکارترین تفاوت میان یک کالای ملموس و یک خدمت این است که دومی ناملموس است. این به آن معنی است که شما نمی توانید خدمت را لمس یا نگاه کنید و قبل از تصمیم به خرید ارزیابیاش کنید. در این شرایط نوآوریهای مربوط به خدمات را سادهتر میشود درک کرد مثلاً بانکداری اینترنتی یعنی شما همهی فعالیتهای بانکیتان را به جای رفتن به بانک یا ارسال نامه به وسیلهی کامپیوتر انجام میدهید. با این حال آزمون واقعی در هنگام تجربه وقتی از خدمات آنلاین استفاده میکنید صورت میگیرد. هیچ توصیفی از محصول احتمالاً به مشکلات برقراری یک اتصال، انتقالات مربوط به بانکهای دیگر، یا مشکلات صحبت با یک فرد واقعی نمی پردازد. یک دوست آلمانی گزارش داده است که بانکش به او اجازه داده است که همهی انتقالاتش را یا از طریق اینترنت یا به روش سنتی انجام دهد. از آن جایی که او وقت زیادی را صرف مسافرت میکند دسترسی همیشگی به اینترنت برایش تضمین نشده است، بنابراین ثبت نام خدمات اینترنتی برای او انتخاب مناسبی نیست. این حقیقت که شما زمانی به کیفیت خدمت دسترسی دارید که پولش را داده باشید، به معنی این است که خوشنامی و کلمات شفاهی اهمیتی حیاتی دارند.