کسب و کارتحول دیجیتالدانش مدیریت

تفکر طراحی (Design Thinking)

تفکر طراحی چیست؟

تفکر طراحی را می‌توان فرآیندهای شناختی، استراتژیک و عملی تعریف کرد که از طریق آن مفاهیم طراحی یعنی پیشنهادهایی برای محصولات، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، ارتباطات و غیره ایجاد می‌شود. بسیاری از مفاهیم و جنبه‌های کلیدی تفکر طراحی از طریق مطالعات، در حوزه‌های مختلف از شناخت طراحی تا فعالیت‌های مربوط به آن، در هر دو زمینه آزمایشگاهی و طبیعی شناسایی شده است.

تفکر طراحی، اغلب با نسخه‌هایی برای نوآوری محصولات و خدمات در زمینه‌های هر کسب و کار و یا موارد اجتماعی، همراه است. برخی از این نسخه‌ها به دلیل ساده‌سازی بیش از حد فرآیند طراحی و بی‌اهمیت جلوه دادن نقش دانش و مهارت‌های فنی، بسیار مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

تفکر طراحی، یک فرایند تکراری است که در آن ما به دنبال درک کاربر هستیم، فرضیات را به چالش می‌کشیم و مشکلات جدیدی را تعریف می‌کنیم. این کار به منظور شناسایی استراتژی‌ها و راه‌حل‌های جایگزین انجام می‌شود که ممکن است با سطح درک اولیه ما فورا آشکار نشود.

جدا از این امر، تفکر طراحی همچنین رویکردی مبتنی بر راه حل را برای حل مشکلات ارائه می‌دهد. این مسئله یک روش تفکر/کار و همچنین مجموعه‌ای از روش‌های عملی برای حل مشکلات است.

چگونه می‌توان اصول تفکر را طراحی کرد؟

 

 

۱٫      همدردی کنید:

مهمترین و ابتدایی‌ترین مرحله ساخت یک چارچوب روشن در تفکر طراحی، همدلی است. این مرحله در واقع به دست آوردن یک تصویر روشن از افکار، استراتژی‌ها، خواسته‌ها و اهداف کاربر است. این مرحله باعث می‌شود کاربر را از نظر عاطفی و روانشناختی درک کنید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات عمیق و دقیق کاربر را جمع آوری کرده‌اید. به مداد خود اجازه دهید تمام نکات کلیدی را یادداشت کند.

۲٫      تعریف کنید:

این مرحله به طور کامل در مورد تعریف مشکل معنا شده است. شما یک طرح مشخص از یافته‌های کاربر، از مرحله همدردی دارید و اکنون شروع به درک واضحی از یافته‌های این زمینه می‌کنید:

  • چه مسائل و پریشانی‌هایی در آنها دیده‌اید؟
  • اصلی‌ترین مسئله‌ای که باید به آن بپردازید، چیست؟
  • چه روش‌ها و الگوهایی را پیاده‌سازی می‌کنید؟

ایجاد یک درک واضح از همه اینها، به شما امکان می‌دهد یک دید مشخص در مورد کاربر داشته باشید. اکنون حرکت خود را به سمت مرحله سوم انجام دهید.

۳٫      راه‌حل‌های ایده‌آل:

با درک واضح و پویا از مشکلات کاربر، اکنون وقت آن است که نظرات خود را در زمینه ارائه راه‌حل‌های بالقوه اجرا کنید. در اینجا، شما باید راه‌حل‌های خلاقانه خود را با معرفی هرچه بیشتر زاویه‌ها و راه‌حل‌های مدرن پیاده‌سازی کنید. روش‌های مختلف ایده‌پردازی و انواع متفاوتی از ایده وجود دارد که طراحان از طوفان فکری گرفته تا طوفان بدن – و روش‌های شدید تفکر جانبی به طراح اجازه می‌دهد تا اصول شناخته شده را به چالش بکشد و گزینه‌های جامعی را کشف کند. با پایان ایده، نکات کلیدی را برجسته کرده و به سمت مرحله بعدی بروید.

۴٫      نمونه اولیه:

مرحله چهارم در این فرآیند مربوط به آزمایش و تبدیل افکار به نتایج ملموس است. به طور کلی، نمونه اولیه به عنوان زمینه کوچک شده محصول و شامل راه‌حل‌های پویا مشخص شده در مراحل فوق تعریف می‌شود. در اینجا، عملیات اساسی تجزیه و تحلیل هر راه‌حل و تأکید بر هرگونه محدودیت و اشتباه است. در طول این مرحله، ممکن است راه‌حل‌های پیشنهادی بر اساس عملکرد آنها در سبک نمونه اولیه مورد توافق، تعریف مجدد یا مورد انکار قرار گیرند.

۵٫      تست:

و در اینجا وظیفه اصلی شما پیش می‌آید و آن آزمایش راه‌حل‌های پیشنهادی است. این مرحله نهایی روش تفکر طراحی است. در واقع، نتیجه‌گیری از مرحله آزمایش، احتمالا به شما اجازه می‌دهد تا مراحل قبلی را بررسی کنید، بنابراین نتایج مورد نیاز برای بیان مجدد اعلامیه واقعی مسئله یا کشف هرگونه افکار جدیدی را که ممکن است قبلا در آن ندیده‌اید، فراهم می‌کند.

فرآیند تفکر طراحی

برچسب ها
مشاهده بیشتر

سعید ثابت قدم

سعید ثابت فدم مشاور ارشد بازاریابی استراتژِک و خدمات دکتری کسب وکار تحول دیجیتال Doctorate of Business Administration Digital Transformation

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن